ستاره‌ای بدرخشید و ماه مجلس شد

ستاره‌ای بدرخشید و ماه مجلس شد

مهدی آقاجانلو، کاپیتان تیم ملی المپیاد جهانی ریاضی ۲۰۲۵ شد

مهدی آقاجانلو، دانش‌آموز زنجانی ،کاپیتان تیم ملی المپیاد جهانی ریاضی ۲۰۲۵ شد.به گزارش موج بیداری، مهدی آقاجانلو، به‌ عنوان نماینده برتر ایران و کاپیتان تیم اعزامی کشورمان به شصت و ششمین دوره المپیاد جهانی ریاضی برگزیده شد.
در این المپیاد  که در سال ۲۰۲۵ به میزبانی کشور استرالیا برگزار خواهد شد،دانش‌آموز دبیرستان استعدادهای درخشان دوره دوم شهید بهشتی۲ ناحیه دو زنجان، با کسب بالاترین امتیاز ممکن در مراحل نهایی انتخابی، به‌ عنوان نماینده برتر ایران انتخاب شد .
المپیاد جهانی ریاضی، به عنوان قدیمی‌ترین و معتبرترین رقابت علمی میان دانش‌آموزان نخبه جهان، جایگاهی ویژه در میان ۱۴ المپیاد علمی دانش‌آموزی کشور دارد. از میان ۸ رشته دارای دوره‌ی جهانی، المپیاد ریاضی همواره عرصه‌ای برای بروز درخشان‌ترین استعدادها بوده است.
در مسیر آماده‌سازی تیم ملی، پس از برگزاری دوره‌های فشرده و تخصصی در میان ۱۲ دارنده مدال طلای المپیاد سال گذشته، تنها ۶ نفر به مرحله‌ی نهایی راه یافتند که در این میان، مهدی آقاجانلو بالاترین امتیاز را به دست آورد.
دارندگان مدال طلای المپیادهای جهانی در رشته‌های ریاضی، فیزیک و کامپیوتر، از امکان ادامه تحصیل در رشته‌های گروه علوم پزشکی برخوردارند.
️ گفتنی است آخرین حضور یک دانش‌آموز زنجانی در تیم اعزامی به المپیاد جهانی ریاضی، به سال ۱۳۸۷ شمسی بازمی‌گردد؛ زمانی که امیر سپهری موفق به کسب مدال نقره‌ی این رقابت‌ها شده بود. اکنون، پس از ۱۷ سال، مهدی آقاجانلو بار دیگر نام زنجان را بر تارک افتخارات علمی کشور در عرصه‌ی جهانی نشانده و یکی از بخت‌های مسلم کسب مدال طلای جهانی در این رقابت دشوار و پرافتخار به شمار می‌رود.
حضور ۱۶۳دانش‌پژوه جوان استان زنجان در مرحله‌ی دوم المپیادهای علمی کشور
️ به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان ، ۱۶۳ دانش پژوه از مدارس مختلف استان زنجان‌، توانستند با گذر از مرحله‌ی اول المپیادهای علمی دانش آموزی کشور، در آزمون مرحله دوم حضور پیدا کنند.
رئیس اداره استعدادهای درخشان اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان، با اعلام این خبر، گفت: دانش آموزان استان، به جز المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در سیزده محور دیگر کامپیوتر، علوم زمین، شیمی، جغرافیا، ریاضی، مدیریت،اقتصاد و حکم‌رانی، نجوم و اخترفیزیک، سواد رسانه‌ای، فیزیک، علوم و فناوری نانو،زیست‌شناسی، هوش مصنوعی و ادبی توانستند امتیاز لازم را برای حضور در مرحله‌ی دوم کسب کنند.
حسین تاران، با تصریح این‌که از ۹۳۲ دانش‌آموز شرکت کننده‌ی استان زنجان در المپیادهای علمی کشور در سال تحصیلی ۱۴۰۴ ـ ۱۴۰۳ ، تعداد ۱۶۳ نفر به مرحله‌ی دوم راه یافته بودند، تعداد پذیرفته شدگان مدارس استعدادهای درخشان را ۱۳۳ نفر عنوان کرد و ۸۱ درصد پذیرفته شدگان را از مدارس سمپاداستان معرفی نمود‌.
 مسئول هماهنگی و پیگیری المپیادهای علمی استان، افزایش شور و نشاط علمی دانش آموزان، تمرین روش‌های درست مطالعه و تمرکز صحیح، برخورد جدی و هوشمندانه با مطالب علمی، جرأت و جسارت حل مسائل دشوار و پيچيده و انتخاب مسیر مستمر و عالمانه را جزء رهیافت‌هایی دانست که در المپیاد‌های علمی، برای شناسایی، جذب و تشویق دانش‌آموزان بااستعداد و علاقه‌مند در‌نظر گرفته می‌شود.
️ تاران افزود: به منظور تشویق همه‌ی شرکت کنندگان، در هر مرحله برای هر دانش‌آموز شرکت کننده، کارنامه‌ای صادر می شود تا عملکرد هر دانش آموز در رشته های مختلف ، مشخص گردد.
وی‌، کسب نشان‌ المپیادهای علمی را مصداق امید‌آفرینی و افزایش روحیه‌ی خودباوری در میان دانش‌آموزان عنوان کرد و آن را جزء گام‌های تسهیل بخش فرایند نخبگی خواند که درنهایت ، به اثرگذاری و جریان سازی در جامعه منجر می‌شود.
مرحله‌ی دوم المپیادهای علمی کشور با پرسش‌هایی به شکل چندگزینه‌ای، کوتاه پاسخ و تشریحی با مشارکت باشگاه دانش‌پژوهان جوان، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و مرکز ارزش‌یابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش طراحی شده بود که در استان