معاونت آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور به عنوان یک سازمان رسمی، به صورت آگاهانه و از روی نقشه و طرح، برای نیل به اهداف معین در توسعه خدمات آموزشی و برای تربیت متخصصان علوم پزشکی پیوسته درحال فعالیت میباشد. مسلماً برای تحقق اهداف برنامهریزی شده، این معاونت تلاش میکند تا با هماهنگی مدیران و کارشناسان واحدهای تابعه و در سایه مدیریت ارشد دانشگاه، شاهد اجرایی شدن رسالت و دورنمای خود باشد.
معاونت آموزشی دارای واحدهایی شامل: مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دفتر استعدادهای درخشان، توانمندسازی آموزشی اعضای هیأت علمی EDC ، پایش و نظارت مرکز توسعه مطالعات، پژوهش درآموزش مرکز توسعه مطالعات، ارزشیابی اساتید مرکز توسعه مطالعات، برنامه ریزی درسی 6 ماهه اول 1403، آمار و فناوری اطلاعات، آموزش مداوم، تحصیلات تکمیلیو ثبتنام و پذیرش است.
تعداد کل دانشجویان در مقاطع مختلف | دانشجویان ورودی سال 1403 در مقاطع مختلف | |||
مقطع تحصیلی | تعداد دانشجویان | مقطع تحصیلی | تعداد دانشجویان | |
فوق تخصص | 8 نفر | فوق تخصص | 3 نفر | |
تخصصی بالینی | 286 نفر | تخصصی بالینی | 36 نفر | |
دکتری تخصصی | 90 نفر | دکتری تخصصی | 2 نفر | |
دکتری تخصصی پژوهشی | 2 نفر | دکتری عمومی | 438نفر | |
دندانپزشکی عمومی | 372 نفر | کارشناسی ارشد | 82 نفر | |
داروسازی | 514 نفر | کارشناسی پیوسته | 421 نفر | |
پزشکی | 1566 نفر | کاردانی | 11 نفر | |
کارشناسی ارشد | 388 نفر | تعداد کل دانشجویان | 993 نفر | |
کارشناسی | 1551 نفر | تعداد فارغالتحصیلان در سال 1403 | ||
کارشناسی ناپیوسته | 168 نفر | مقطع تحصیلی | تعداد فارغالتحصیلان | |
کاردانی | 34 نفر | دکتری عمومی | 716 نفر | |
تعداد کل دانشجویان | 5092 | تحصیلات تکمیلی | 86 نفر |
تعداد رشتهها به تفکیک مقطع و اعضای هیئت علمی به تفکیک مرتبه علمی | |||
شاخصها | تعداد | ||
رشتههای تحصیلی | کاردانی | 1 | |
کارشناسی | 20 | ||
کارشناسی ارشد | 25 | ||
دکترای عمومی | 3 | ||
Ph.D | 13 | ||
دکترای تخصصی بالینی | 11 | ||
دکترای فوق تخصصی بالینی | 2 | ||
جمع کل | 75 | ||
اعضا هیأت علمی | استاد | 25 | |
دانشیار | 67 | ||
استادیار | 286 | ||
مربی | 60 | ||
جمع کل | 438 | ||
توسعه رشته و مقاطع تحصیلی دانشگاه با دریافت مجوز رشتههای جدید | |||
رشته جدید | تعداد | ||
تخصص جراحی مغز و اعصاب | 2 | ||
دکترای روانشناسی بالینی | 3 | ||
دکترای آموزش پرستاری | 3 | ||
ارشد ایمونولوژی | 4 | ||
ارشد روان پرستاری | 4 | ||
کارشناسی بهداشت مدارس | 30 | ||
کارشناسی فوریتهای پزشکی (زنجان و ابهر) | هر دانشکده 30 نفر | ||
تغییر اعتبار مجوز رشته ارتوپدی | از 2 سال به 4 سال | ||
انجام فرآیند دریافت مجوز تاسیس 13 رشته در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه (در مرحله بازدید بورد تخصصی) |
عملکرد مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی
– تاسیس مرکز تحقیقات آموزش پزشکی در مرکز مطالعات
– برگزاری وبینار هماهنگی معاونین آموزشی و مدیرانedc با برنامهریزی توزیع کارگروههای دهگانه در کلان منطقه 6
– راهاندازی واحد پایش و ارزیابی عملکرد دفاتر توسعه آموزش پزشکی دانشکدهها در مرکز مطالعات
– دریافت امتیاز کامل (نمره 100معاونت آموزشی) در برنامه پایش عملیاتی دانشگاه (HOP)
– راهاندازی واحد ارزیابی آزمونها
– برگزاری کنفرانس بینالمللی آموزش پزشکی اروپا به صورت همزمان در دانشگاه
– برگزاری غرفه کلان منطقه 6 توسط مرکز مطالعات دانشگاه در بیست و پنجمین همایش آموزش علوم پزشکی و هفدهمین جشنواره شهید مطهری در سالن همایشهای رازی تهران
– کسب رتبه قابل تقدیر هیئت علمی دانشگاه در حیطه دانش پژوهی در هفدهمین جشنواره شهید مطهری
– آموزشی کردن بیمارستانهای درمانی در راستای ماموریت ویژه دانشگاه، در کارگروه اعتباربخشی
-کسب امتیاز کامل کارگروه اعتباربخشی آموزشی و استانداردهای ملی در امتیازبندی کارگروههای دهگانه تعالی و بهرهوری.
عملکرد دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه
– کسب مدال طلای یک کشوری در حیطه استدلال بالینی.
– کسب دیپلم افتخار انفرادی در حیطه مدیریت نظام سلامت.
– کسب دیپلم افتخار گروهی در حیطه هنر و سلامت.
– کسب رتبه یک بورد دانشنامه فوق تخصص رشته طب نوزادی و پیرامون تولد
-انعقاد تفاهمنامه همکاری مرکز تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی با دانشگاه در کارگروه مرجعیت علمی
– اختصاص بودجه به دو طرح تحقیقاتی در راستای ماموریت ویژه دانشگاه در زمینه دارورسانی در کارگروه هم گرایی و تعالی علوم
– برگزاری جشنواره اتا (اشتراک گذاری تجربیات اجتماعی) توسط کارگروه پاسخگویی اجتماعی و عدالت آموزشی
عملکرد واحد توانمندسازی آموزشی اعضای هیأت علمی EDC دانشگاه
– صدور 752 گواهینامه جهت اعضای هیئت علمی شرکت کننده در کارگاهها
عملکرد واحد پایش و نظارت مرکز توسعه مطالعات
– تدوین برنامه عملیاتی یکساله جهت انجام وظایف واحد پایش و نظارت مرکز edc دانشگاه
– تدوین برنامه پایش مراکزedo در طول سال 1403
عملکرد واحد پژوهش درآموزش مرکز توسعه مطالعات
– صدور گواهی داوری برای اعضای هیأت علمی داور و همکار کمیته 24 مورد
– تعداد 3 مقاله چاپ شده از طرحها و پایان نامههای خاتمهیافته مرکز
عملکرد واحد ارزشیابی اساتید مرکز توسعه مطالعات
– فعال سازی لینک ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان در نیمسال اول سال تحصیلی 1403-1402 از طریق سامانه جامع آموزشی (هم آوا) و اطلاع رسانی به دانشجویان در وبسایت .
– ثبت اطلاعات و امتیازدهی 87 مورد فرم درخواست ترفیع سالیانه اعضاء هیأت علمی از طریق سامانه طبیب و گزارش 7 مورد نتایج ارزشیابی استعلام شده برای ارتقاء پایه.
عملکرد واحد برنامه ریزی درسی 6 ماهه اول 1403
– بازنگری فرم تدوین طرح دوره با تأکید بر بازنگری محتوای آموزشی با رویکرد « پاسخگویی اجتماعی»
– ارائه مشاورههای موردی درخصوص نحوه تدوین فرم طرح دوره مطابق با فرمت دانشگاه
عملکرد واحد آمار و فناوری اطلاعات معاونت آموزشی
– افزایش جذب دانشجویان بینالملل (48 نفر ) در 6ماهه گذشته
– فعالسازی سامانه ” توانمندسازی هیات علمی” در دانشگاه
– فعالسازی و اجرای پایلوت سامانه آموزش مجازی “سما لایو” در دانشگاه
– فعالسازی سامانه “اعتباربخشی آموزشی” در دانشگاه
– راهاندازی وبسایت جدید معاونت آموزشی دانشگاه
عملکرد واحد آموزش مداوم معاونت آموزشی
– اجرای 65 برنامه بازآموزی
– صدور 143 گواهی نهایی 5ساله
– صدور 30 گواهی کمیته ماده 6
– عقد 3 تفاهمنامه و اجرای برنامههای آموزش مداوم با انجمن علمی مامایی ایران، دانشگاه علوم پزشکی تبریز و انجمن علمی کاردرمانی
عملکرد اداره تحصیلات تکمیلی
– دریافت مجوز رشته جراحی مغز و اعصاب و روان پرستاری مقطع ارشد
سایر فعالیتها
– انعقاد قرارداد با دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان برای طی دوره کارورزی با کارآموزی بالینی در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه
– راهاندازی مرکز آزمون دانشگاه خرید دستگاه سرویسدهنده HP برای جایگزینی سرور قدیمی دانشگاه و دانشکدههای وابسته
– برگزاری استعلام خرید 34 دستگاه ویدیوپروژکتور جدید برای کلاسهای آموزشی دانشکدهها
– راهاندازی سامانه جامع طبیب (استفاده از بخش های فعال نرم افزار ترفیع پایه سالیانه و پایه تشویقی
– انتخاب دو عضو هیأت علمی دانشگاه در جمع دو درصد دانشمندان برجسته و تاثیرگذار دنیا توسط دانشگاه استنفورد آمریکا.
– کسب رتبه قابل تقدیر هیئت علمی دانشگاه در حیطه دانش پژوهی در هفدهمین جشنواره شهید مطهری
– کسب سرآمد علمی سال 1403 توسط یکی از اعضا هیئت علمی از طرف معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جهمور و رئیس بنیاد ملی نخبگان
رشتههای کارشناسی ارشد دانشکده پزشکی شامل: 38 دانشجو، رشتههای دکتری تخصصی: 13 دانشجو، رشتههای فوق تخصص: 5 دانشجو و دانشجویان پذیرفته شده در رشته پزشکی: 310 دانشجو میباشند.

برگزاری کنگره بزرگ نفرولوژی
دانشکده پزشکی با همکاری انجمن نفرولوژی ایران اقدام به برگزاری کنگره تخصصی نفرولوژی نمود .
این کنگره با حضور ۱۵۰نفر از اعضا انجمن نفرولوژی ایران از اقصی نقاط کشور در مجموعه همایشهای بینالمللی روزبه زنجان و پخش زنده آن در شبکههای اجتماعی با بیش از 300بیننده همزمان، به اذعان خود اعضا یکی از پربارترین و والاترین کنگرهها هم از نظر علمی و هم اجرایی در سالیان اخیر بوده است.

تجهیز و نوسازی
در سالی که گذشت دانشکده پزشکی اقدام به نوسازی و بهروزرسانی سیستمهای کمک آموزشی مستقر در کلاسها نمود .
سیستمهای ویدئو پروژکتور 80 درصد کلاسها و سالنهای برگزاری کلاس با هزینهای بالغ بر دو میلیارد ریال، تعویض و بهروزرسانی شد و تابلوهای وایت برد 80 درصد کلاسها نیز با هزینهای بالغ بر یکصد میلیون ریال تعویض و نوسازی شد.

افتتاح حساب
در سالی که گذشته دانشکده پزشکی با همت و تلاش دکتر پزشکی، رییس دانشکده موفق به راهاندازی سالن بزرگ تخصصی آزمونهای جامع دانشگاه شد. این فضا با مساحتی بالغ بر 2هزار مترمربع و با ظرفیت 300دانشجو، با هزینهای بالغ بر 3میلیارد ریال آماده بهرهبرداری میباشد .
دانشمند پر استناد جهان اسلام
دانشکده پزشکی افتخار این را دارد که یکی از 2تن دانشمند پر استناد جهان اسلام را در خود جای داده است .
در سال 1403 دکتر شمسالدین اطهاری، از اساتید دانشکده پزشکی به انتخاب موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) جزو پژوهشگران ایرانی پر استناد یک درصد برتر جهان، معرفی شد.

دانشکده پرستاری ابهر
دانشکده پرستاری ابهر فعالیت آموزشی خود را از سال ۱۳۷۱ با جذب ۲۸ دانشجو در رشته کارشناسی پرستاری در محل ساختمان شبکه بهداشت و درمان شهرستان ابهر آغاز نمود. با افزایش ۹۰نفر دانشجو در طی ۲۲ سال بعد (تا سال ۱۳۹۳)این آمار به ۱۱۸ دانشجو افزایش یافت. از طرفی با اختصاص زمین به مساحت ۸۴۸۴ متر مربع اهدایی خیر مرحوم آقای قدیر علی کتابیان در سال ۱۳۷۵، مطالعات جهت احداث ساختمان جدید دانشکده در ابتدای جاده ازناب شهرستان ابهر در سال ۱۳۸۵آغاز گردید و از سال ۱۳۸۸ احداث پروژه ساختمان دانشکده با زیربنای ۴۲۰۱ مترمربع در شش طبقه با همت والای مسئولین محترم وقت دانشگاه، مسئولین محترم شهرستان و همکاری شبکه بهداشت و درمان ابهر شروع و در سال ۱۳۹۳رسماً مورد بهره برداری قرارگرفت. در سال ۱۳۹۴ رشته کاردانی فوریت های پزشکی دانشکده به تأیید رسیده و جذب دانشجو در این رشته آغاز شد و در تاریخ ۱۳۹۶/۰۴/۲۵پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ناپیوسته فوریت های پزشکی به تصویب وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی رسید. در مورخ 14 با راه اندازی مقطع کارشناسی پیوسته فوریت های پزشکی موافقت گردید و اولین دوره پذیرش دانشجو در نیمسال اول سال تحصیلی 1403-1402صورت گرفت.
در حال حاضر(۱۴۰3)مجموع دانشجویان این دانشکده در مقطع کاردانی و کارشناسی رشته فوریت های پزشکی(پیوسته و ناپیوسته) و کارشناسی رشته پرستاری به 351 نفر رسیده است. موجب مباهات است از مجموع دانش آموختگان این مرکز تا سال ۱۴۰3به تعداد ۱158 نفر، حدود 90نفر پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد و 25 نفر پذیرش در مقطع دکتری تخصصی را داشته اند.
امید آن داریم با ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی، فرهنگی و آموزش بالینی به همراه اخلاق محوری در راستای طرح تحول و نوآوری در علوم پزشکی و حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم، کارآفرین و مهارت محور هر چه بیشتر توفیق تربیت دانشجویان ماهر و حاذق و اخلاق مدار را در این مرکز شاهد باشیم تا در حد توان گامی هرچند کوچک در جهت ارتقای سطح سلامت شهروندان عزیز این منطقه داشته باشیم.
فعالیتها و دستاوردهای شاخص دانشکده شامل:محوطه سازی حیاط و نصب وسایل ورزشی، اصلاح کامپوزیت نمای ساختمان، اجرای سیستم آبیاری قطرهای جهت فضای سبز، ساخت و تکمیل اتاق تاسیسات دانشکده، خرید تجهیزات پراتیک، عملکرد پژوهشی از قبیل: تالیف و ترجمه مورد کتاب، ارائه طرحهای تحقیقاتی توسط اعضای هیات علمی، مقالات ارائه شده توسط دانشجویان، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان رشته پرستاری از یک نیمسال به دو نیمسال تحصیلی، افزایش اعضای هیات علمی، درختکاری در محوطه و پیگیری و تحویل ساختمان جهت ایجاد خوابگاه دانشجویی است.
فراوانی اعضاء هیأت علمی دانشکده پرستاری ابهر | |||||
سال | استاد | دانشیار | استادیار | مربی | جمع کل |
1401 | — | — | 3 | 13 | 16 |
1402 | — | — | 4 | 14 | 18 |
1403 | — | — | 4 | 15 | 19 |
تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل | ||
1401 | 1402 | 1403 |
348 | 317 | 336 |
توسعه رشتههای تحصیلی از سال 1392 تا سال 1400 | ||
سال | تعداد رشته | رشتههای تحصیلی |
1371 | 1 | پرستاری ( کارشناسی ) |
1394 | 2 | فوریت های پیش بیمارستانی(مقطع کاردانی) |
1396 | 2 | فوریت های پیش بیمارستانی(مقطع کارشناسی ناپیوسته) |
1400 | 2 | فوریت های پیش بیمارستانی(مقطع کارشناسی) |
دانشکده پردیس بینالملل
– عقد تفاهمنامه با بنیاد سعدی و اخذ نمایندگی شمالغرب بنیاد سعدی آبان
– انتخاب دانشگاه علوم پزشکی زنجان به عنوان مرکز آزمون سامفا (سنجش استانداردهای مهارتهای فارسی)
تعداد دانشجویان پردیس بینالملل | تعداد دانشجویان پردیس بینالملل ورودی سال 1403 | ||||
کشور | تعداد دانشجویان | کشور | تعداد دانشجویان | رشته | |
پاکستان | 123 | پاکستان | 19 | پزشکی | |
لبنان | 15 | افغانستان | 7 | دندانپزشکی | |
عراق | 14 | لبنان | 9 | 3 نفر دندانپزشکی 6 نفر پزشکی | |
افغانستان | 8 | جمع 35 نفر | |||
هند | 2 | ||||
جمع | 162 |
More Stories
پارک علم و فناوری خلاء بین دانشگاه و صنعت را پر می کند
مصرف فیبر در کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده موثر است
طرح «فانوس» با رویکرد تامین نیازهای آموزشی دانشآموزان برگزار میشود